torsdag den 27. februar 2014

Didaktik 1.0 og Didaktik 2.0

Ligesom vi har web 1.0 og web 2.0 har vi også didaktik 1.0 og didaktik 2.0.

Didaktik 1.0 er læregeneret didkatik. Det er de læremidler som er eksternt didaktiseret til eleverne og det har været gjort af professionelle såsom bibliotekare, fagudvalg og kommunlae konsulenter mv (Didaktik 2.0, s.15). ... De har været igennem et eller ander fagligt 'filter' er er blevet blåstemplet udefra til skolebrug.
Afsender her er eleven og modtageren er læreren
Evalueringen er ofte på elevensslutprodukt og et udtryk for om eleven har tilegnet sig de faglige mål


Med didaktik 2.0 er eleverne didaktiske designere.
Didaktik 2.0 er lærer og elevgeneret didaktik. Så vi må i vores didaktiske design medtænke at eleverne er didaktiske designere og forholde os til det.
Vi skal her medtænke, hvordan eleverne får adgang til deres viden... Der er både lærermidlerne og diverse ressourcer.

Når eleverne arbejder som didaktiske designere i undervisningen, betyder det ikke at vi i mindre grad kan/skal lede, stilladsere og undervise.
Elevernes didaktiske desing kræver vores tilstedeværelse i form af undervisning, vejledning og evaluering undervejs i forløbet.
Afsender er eleven/eleverne i fælleskab og modtager er læreren, eleverne (deltagerne)

Det minder meget om de forskelle der er mellem web 1.0 og web 2.0

Nogle spørgsmål der trænger sig på er:
"Hvordan vi skal forholde os til, at eleverne i dag har mulighed for at få adgang til viden gennem deltagelse i forskellige videnudvekslende praksisformer på nettet/web 2.0" ? 

"Hvordan kan vi tilrettelægge undervisningen så den giver mest mulig mening og bliver transformativ istedet for 'bare' en styrkelse"?

"Hvordan kan vi i praksisfælleskaberne gøre brug af eleverne med talentpotentiale når vi arbejder med web 2.0 i undervisningen"?


Så har jeg lært et nyt fedt ord: Undervisningsloop !
Et undervisningsloop er en feedback på en tidligere aktivitet i undervisningen.

Et loop er et didaktisk princip for en tidslig strukturering og organisering af undervisning, vejledning og elevernes læringsaktiviteter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar