torsdag den 20. februar 2014

Blog

Jeg har tidligere prøvet med eleverne at få dem til at lave en portfolio, hvor de har samlet deres beskrivelser og billeder af arbejdet i køkkenet samt det skriftlige teori vi har arbejdet med.
Det har kun lykkedes for få at tænke så strukturet, at de har haft et bredt materiale (der ikke har været copy-paste) de har kunne bruge til grundforløbsprøven.

Med mine tanker på Wikien (se tidligere indlæg) og så at eleverne opretter en blog ved uddannelsesstart

Hver elev skal lave en Blog som de selv kan bestemme om skal være åben eller lukket så det kun er dem og underviser der kan se den.

Den skal bruges som en E-portfolio, hvor de uploader billeder af dagens retter i køkkenet, linker til opskrifter, reflekterer over dagens læring og hvad de ellers finder relevant.

Ved slutningen af grundforløbet har de en masse viden og materiale de kan bruge til deres grundforløbsprøve + at de har meget godt materiale de kan bruge når de skal ud at søge læreplads.

På bloggen  kan de reflektere og stille ’åbne’ spørgsmål.

Der kan dannes et dynamisk og lærende fællesskab gennem blogs når eleverne kommentere på hinandens indlæg og linker til og fra dem.
Målet er at skabe et kommunikationsrum og facilitere elevernes refleksion over egen læring.

Også her vil praksisfællesskaberne komme i spil ved vores løbende indtag så de 'rutinerede' er med til, at hjælpe de nye igang med deres blog når de starter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar