torsdag den 13. februar 2014

Kooprativ - Kollaborativ

Eleverne skal gennem samarbejdet lære sammen og indivuelt..

Socialkonstruktivismen fokus på samarbejde udspringer af en opfattelse af læring som en social aktivitet, der er situeret i en praktisk kontekst. Socialkonstruktivismen har fokus på samarbejdets betydning for læring som sker gennem delagelse i praksisfællesskaber.

Jørgen Bang og Christian Dalsgaard har i en artikel beskrevet de to samarbejdssystemer Kooperation og Kollaboration.
Kooperativt samarbejde indebærer en kognitivistisk opfattelse af læring som overførsel af viden, mens kollaborativt samarbejde støtter er socialkonstruktivistisk opfattelse af læring som en fælles konstruktion af viden.

I det kollaborative samarbejde skal der skabes et fællesskab, hvori opgaven løses. I det kooperative samarbejde uddelegeres opgaverne og eleverne kan arbejde med dem uafhængigt af hinanden.

Man kan sammenligne kooperativt samarbejde med et stafetløb, hvor den enkelte deltager løser sin egen opgave og bidrager til holdet samlede opgave. Kollaborativt asmarbejde kan sammenlignes med et fodboldhold, hvor den enkelte spiller skal aflæse spillet og skal definere sin rolle i forhold til kammeraterne/medspillerne.

Når eleverne skal lære i praksisfælesskabet vil jeg mene at hovedvægten af elevernes arbejde skal foregå kollaborativt. Dvs at graden af samarbejde i løbet af dagen skal være mere kollaborativ end kooperativ når jeg har dem som faglærer.

Herunder er forskellene mellem de to samarbejdsformer
 
 

4 kommentarer:

  1. Hej Jesper
    Det er en spændende definition af de 2 arbejdsformer, den artikel du henviser til er det en du evt. har et link el. en kilde henvisning til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Hej Jakob. Jeg har fundet artiklen her http://www.soundeffects.dk/index.php/unev/article/viewFile/4953/4359
      Den beskriver de to arbejdsformer ret godt syntes jeg..

      Slet
  2. Interessante overvejelser. Kan man sige, at kollaboration er hensigtsmæssig, når man skal gå nye veje, at nå til et resultat eller mål, hvor vi ikke på forhånd kender endestationen. Og at kooperation er godt, når vi skal være effektive, og nå et mål hurtigt, og vi har en klar ide om hvad det færdige produkt skal være. Her udnytter man så hinandens stærke sider?

    SvarSlet