torsdag den 20. februar 2014
Refleksioner - Uge 8
Mellem de sidste to undervisningsgange skulle vi i grupper vælge en web 2.0 teknologi og beskrive den i vores fælles samt fremlægge den .
Vi arbejdede med wikien som den var tænkt til, hvis eleverne skal arbejde med den. Vi kommunikerede ikke under processen, men skrev kun i wikien.
Når man bruger wikien på den måde kræver det, at der på forhånd er sat nogle rammer for, hvordan wikien skal bruges og nogle rammer for indholdet.
Hovedformålet skal inden start defineres! (De fem hovedtyper af formål er beskrevet i E-læring på web 2.0, Dorhn & Johnsen, s.89-93)
Det viste sig også, at jo senere man kommer ind i processen jo sværere er det at komme ind i den.
Når man i sin tekst linker til en side, som man ikke selv starter op på skal man være indstillet på, at det indhold der kommer måske ikke er det man selv havde tænkt på. Så for elverne er det vigtigt, at der fra start bliver snakket om, at det er et 'fælles opslagsværk' der arbejdes på.
Wikien indeholder en funktion, hvor man kan kommentere, hvis/når man laver rettelser eller tilføjelser. På den måde vil den være brugbar i undervisningen, hvor jeg får en rolle som konsulent mere end lærer.
Den flade struktur i wikien gav nogle udfordringer i overskueligheden når man bevæger sig rundt i de sider der med tiden bliver oprettet i wikien. Den har som struktur som den vi kender fra stifindersystemet. Omvendt skal man også hele tiden tage stilling til om et emne er et selvstændig emner eller et underemne, så på den måde bliver eleverne også tvunget til, at tage stilling når de skriver i wikien.
Jeg ser mange didaktiske muligheder ved at inddrage wikien i undervisningen da den grundlæggende er lærendecentreret i modsætning til den undervisning vi 'plejer' at have når vi har teori.
Vi kom også i undervisningen ind på QR-koder og vi blev introduceret til nogle forskellige muligheder.
En af dem der er kommet siden jeg for nogle år siden brugte dem i undervisningen er Aurasma som er Argumentet reality. Det er en teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd. Man får et ekstra lag af information. Den ekstra information vil typisk ikke erstatte virkeligheden, men udvide den på en eller flere måder.(fra wikipedia)
Det kan jeg godt se vil gøre arbejdet koder og instruktioner lidt mere interessante og sjove.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar