mandag den 10. februar 2014

Refleksioner - uge 6


Anden gang  med undervisning og anden, hvor teknikken driller. Helidigvis ikke mere end vi nåede, hvad vi skulle og ellers kom godt i gang. Men når vi på dette modul skal tænke i de digitale tekonologier og, hvordan vi kan gøre underviningen mere interessant og 'succesfuld', så må vi også tænke i backups, hvis/når vi står de de situationer at It'en driller. Så det har været helt fint at sidde som den lærende og opleve, at undervingen har været bremset at tekniske problemer.

Jeg er blever bekræftet i at det er en Wiki som jeg skal have som omdrejningspunkt i dette modul, da jeg ser mange muligheder med at lade eleverne arbejde med en wiki.
Både det faglige og det sociale fællesskab har en stor betydning for eleverne på grundforløbet.
Jeg tænker at den vil kunne inddrage dele af de grundfag som eleverne har så meget af. (alt for meget syntes de) På den måde vil dansk, it, naturfag og de andre fag give mere mening når de kan sætte det i den faglgie kontekst.

Vi har været rundt om to modeller som kan bruges til web 2.0:
SAMR og TPACK

SAMR
 
TPACK






I grupper skal vi til næste gang ud fra fire overskrifter i vores fælles Wiki beskrive en web 2.0 teknologi. Vi har valgt at beskrive en wiki. De fire overskrifter er: Karakteristika, Brug, Fordele/Ulemper og Planlægning.



Fra artiklen TPAC som findes på Laeringsteknologi.dk er her et par gode indspark:

Den største risiko er ikke at risikere noget som helst.

Den bedste måde at udvikle viden om læringsteknologi er at integrere det i egen praksis. Så her til slut lige et par vigtige indspark i forhold til undervisere, der er usikre og tilbageholdende i forhold til at eksperimentere med vidensområdet: “teknologisk, pædagogisk viden”. I dette indlæg refereres der til et oplæg af Matt Khoeler og Punya Mishra, forfatterne bag TPACK modellen, og jeg vil lige ganske kort trække 5 pointer frem.
  • Vær modig! En del undervisere er bange for at miste deres faglige autoritet og kontrol, når ny læringsteknologi skal implementeres, fordi de ikke – som ved den fagfaglige viden – er eleverne overlegne. Skab et læringsmiljø og definér lærer-/elevroller, således at elevernes uformelle kompetencer og lærerens faglighed gensidigt accepteres, værdsættes og udnyttes. Se f.eks.artiklen : “For eleverne kan jo!”, side 17 i “IT og undervisning”, marts 2011.
  • Gjort er bedre end perfekt! Eksperimenter med læringsteknologier, som du kan se et potentiale i og vær ikke bange for, at det ikke bliver perfekt. Giv det et forsøg og bliv bedre til det næste gang. Hvis du ikke starter et sted – hvordan vil du så gøre fremskridt?
  • Vær ikke bange for at ødelægge noget! Nogle undervisere er tilbageholdende med læringsteknologier, fordi de er usikre på ,om de gør noget forkert eller ødelægger noget. Hvad er det værste, der kan ske? Vær ikke bange for at begå fejl – dem kan man faktisk lære af.
  • Den største risiko er ikke at risikere noget som helst! Snyd ikke dine elever for det 21. århundredes læringskompetencer.
  • Rejsen er altid kun 1 % begyndt! Jo mere du ved, des mere ved du også, at du ikke ved. Dette er et grundvilkår i et globaliseret videnssamfund, og det er afgørende vigtigt, at både undervisere og elever besidder kompetencer, der gør, at de kan lære igennem hele livet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar