mandag den 3. marts 2014

Elevprofiler og Motivation

I en rapport af Brown, Vestergaard og Katznelson fra 2011 deler de eleverne på erhvervskolerne op i fire profiler.
  • De afklarede som udgør 41%
  • De kritiske som udgør 40 %
  • De fraværende som udgør 11%
  • De usikre som udgør 9 %
Du kan læse mere om, hvad der kendetegner de fire profiler her.

De afklarede går ind til uddannelsen med en motivation og engagement til at lære, så dem skal vi nok holde til ilden når vi giver dem de rette udfordringer.
De andre tre profiler som til sammen udgør ca 60% er ikke 'tabt' bare fordi de ikke har valgt uddannelsen som et førstevalg.
Et kendetegn der går igen ved de tre andre profiler (og til dels ved de afklarede) er at de er udpræget 'ikke-læsende', men er mere praktisk anlagte. De har brug for at bruge deres hænder for, at det giver mening for dem.

Der er meget grundfag på grundforløbet, så eleverne er nødsaget til, at modtage traditionel 'røv til bænk' undervisning næsten halvdelen af tiden.  Eller er de?

Med web 2.0 og Didaktik 2.0 ser jeg nogle muligheder i, at inddrage eleverne og møde dem der, hvor de på nogle fronter er mindst på højde eller længere fremme end skolen. Eleverne lever allerede med de digitale teknologier og de er en del af elevernes hverdag i skolen, så det handler om, at vi som skole og mig som lærer skal finde vores/min rolle i forhold til, hvilke metoder der kan bruges hvornår, til hvem og hvordan for at motivere eleverne (yderligere).

'Ved at inddrage It bliver der muligheder for lettere at inddrage flere repræsentantformer i samme undervisningssekvens' - Multimodalitet-. (Carlsen og Krog, 2012, s.51) Og det er netop det som største delen af vores elever både efterspørger og har brug for. At det ikke er som 'da de gik i folkeskolen'. Vi skal med Ziehes ord være den gode anderledeshed, som hverken er for meget eller for lidt.

Eleverne kan arbejde kollaborativt, hvor de i praksis (mundtligt og kropsligt) kan formidle deres viden på video og når der arbejdes på den fælles MTM-Wiki kan der arbjedes tværfagligt, hvor grundfagene inddrages.
På elevernes blog bliver der mulighed for, at reflektere over egen læring.
Ved på denne måde, at inddrage de digitake teknologier kommer der helhed mellem de mage forskellige fag og lærere.


Noget af det der er interessant er:
Hvordan kan de afklarede og de elever med talentpotentiale med deres egen motivation være med til at motivere og inspirere de andre elever når vi i den nye reform ser, at der ikke bliver mindre tid med grundfag....?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar